Gerincjóga

A „jóga” szanszkrit eredetű szó, összekötést, egyesülést jelent. A jógagyakorlatok a maguk teljességében fejtik ki hatásukat, megteremtik a test, a szellem, a tudat és a lélek egyensúlyát.

Távol keleten az Indus és a Gangesz termékeny síkságain létező hatalmas, fejlett birodalmak lakói voltak a jóga első művelői 5000 évvel ezelőtt. Tudásukat nem rendszerezték csak „csinálták”, nemzedékről nemzedékre adták tovább. A jóga művelője a jógi, aki összhangban van a környezetével és az embertársaival. A különböző elszórt jógaismereteket és gyakorlatokat egy Patandzsali nevű bölcs rendszerezte a Kr.e. 4. században a Jógaszútrák c. művében.

A gerincjóga egy alkalmazott jóga irányzat, ahol a hangsúly és figyelem a tartásjavításra és a testtudat fejlesztésére irányul, három fő területre fókuszál:

  1. A fizikai test egészségének javítása.
  2. A helyes légzés elsajátítása.
  3. A stresszoldás, illetve a relaxációra való képesség javítása.

Kiemelten foglalkozunk a gerinc védelmével, például az ülőmunka vagy mozgásszegény életmód okozta derék- és hátfájdalmak enyhítésén. 

Hasznos, a mindennapokba beépíthető mozgássorokat végzünk, közben fejlődik a testtudat, erősödnek a core izmok, javul a tartás. 

Ezek összeségében hozzájárulnak, hogy mind fizikailag, mind szellemileg ellenállóbbak legyünk a mindennapi stresszel szemben és kiegyensúlyozottabb életet élhessünk.

A magánóra jellegéből adódóan, a foglalkozások személyre szabottak, mindenkivel a saját igényei szerint haladunk és a neki legmegfelelőbb mozgásanyaggal dolgozunk. Ez a csoportos órákon nem tud megvalósulni.

A masszázs és gerincjóga tökéletes kiegészítése egymásnak.
Míg az egyik oldja a felgyülemlett feszültséget az izmokban, a másik segít a rugalmasság megtartásában.

Hogyan készüljön a jógaórára?

  1. Ruha: Kényelmes legyen. Sportos, nem bő, de nem is szorító nadrág és póló. A cipzár, hátsó zseb, gomb zavaró lehet.
  2. Cipő: Az óra alatt nincs szükség cipőre. A gyakorlatokat mezítláb végezzük, még a zokni csúszása is nehezíti a tökéletes végrehajtást.
  3. Kellékek: A gerincjógához szükséges jógamatracot mi biztosítjuk. Ennek bőr borítása lehetővé teszi a felületfertőtlenítést.
  4. Étkezés: Jóga előtt 2 órával és óra után 1 órával nem ajánlják az evést. Ha ez nem megoldható, akkor minimum 1 óra teljen el az utolsó, teljes értékű étkezés után. Az étkezés mégis fontos a felkészülés szempontjából, hiszen, ha éhgyomorra érkezik, előfordulhat rosszullét a vércukorszint esése és a fizikai munkavégzés miatt. Kora reggeli jógázás előtt kb. egy órával érdemes egy pici, az emésztést nem megterhelő ételt/italt fogyasztani.
  5. Ivás: Az óra előtti 1 órában már csak kevés, energiát adó folyadékot fogyaszthat. Óra közben nem ajánlott inni, viszont utána bőven vegyünk magunkhoz folyadékot. Legjobb választás a szénsavmentes víz, ásványvíz.
  6. Betegség: A nagy általánosságokon túl (láz, fertőző betegség, gyulladás stb.) megemlítenénk, hogy a fizikai betegségekről mindig beszéljünk az óra előtt a trénerrel, hogy személyre szabhassa az órát. Óra után is érdemes megbeszélni, ha fájdalom, szokatlan, furcsa érzés jött elő valamelyik gyakorlat közben. Ez alapján a következő óra még egyénibb lesz. Természetesen, akut mozgásszervi probléma esetén konzultáljon előbb orvosával.

Komolyabb fájdalom esetén mindenekelőtt forduljon orvoshoz!

A gerincjóga a Hatha-jóga testtartásaiból indul ki. 

A Hatha-jóga az egyik legismertebb jógairányzat, mely elnevezése a “ha” (Nap) és “tha” (Hold) szavakból épül össze.  Tanai jól ismerték az emberi testet, a szervezet minden porcikáját és működését, hogy az ülésmódok és testtartások tudatosan befolyásolják a testet, bizonyos szervekre, vagy bizonyos idegközpontokra hatnak ki. 

A Hatha-jóga hatásai:

  • az izmok rugalmasabbá, erősebbé válnak, növekszik a teherbíró képesség, csökken a sérülésveszély, nő az állóképesség
  • megerősödnek a mélyizmok, javul a tartás, megszűnnek a tartáshibákból származó panaszok
  • növekszik az ízületek mozgásterjedelme, fokozza az ízületi nedv termelését, porcépítő
  • javul a mozgáskoordináció, az egyensúly, a test- és mozgástudatosság
  • javul a keringés, a szívfrekvencia csökken, a perctérfogat nő → gazdaságosabbá, hatékonyabbá válik a szívműködés, értornát biztosít: a statikus, feszítő gyakorlatok vérpangást idéznek elő; relaxáló, nyújtó pózoknál a hajszálerek kinyílnak
  • csökken a légzésszám, nő a légzéskapacitás → hatékonyabbá, tudatosan irányíthatóvá válik a légzés, energiát ad a testnek: oxigén, prána
  • masszírozza a belső szerveket, ezáltal javítja funkciójukat
  • javul az anyagcsere, a kiválasztás, az emésztés → könnyebben beállítható és megtartható az egyénileg ideális testsúly, a test megfiatalodik
  • nő a máj glikogéntároló képessége → részben tehermentesítődnek a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjei
  • a hormonális működés kiegyensúlyozódik (az agyalapi mirigyre hatva kiegyensúlyozza az összes mirigy működését)
  • immunrendszer működése hatékonyabbá válik (javul a nyirokkeringés)
  • az idegrendszer működése kiegyensúlyozódik
  • javul a szellemi teljesítő képesség, nő a koncentráció, javul az emlékezet
  • növekszik a pszichés egyensúly, csökken az agresszió, a szorongás; növekszik a stressz tűrő- és feldolgozó képesség
  • növekszik a kontroll az érzelmek felett

A Hatha-jóga gyakorlás általános ellenjavallatai:

A következő állapotokban nem javasolt a csoportos Hatha-jóga foglalkozásokon való részvétel, de az esetek jelentős részében speciális, személyre szabott különórákon szakképzett, mozgás-/jógaterápiás gyakorlattal rendelkező oktató vezetésével végezhetők jógagyakorlatok.

  • nagyobb területet érintő akut gyulladás
  • lázas, vagy erősen legyengült állapot
  • fertőző betegség
  • műtét utáni lábadozás időszaka
  • csonttörés, traumatikus sérülések
  • súlyos krónikus megbetegedések
  • krónikus szív- és érrendszeri megbetegedések, pl. krónikus magas vérnyomás, súlyos érelmeszesedés, szívinfarktus utáni állapot
  • tudatmódosító szer befolyása alatti állapot
  • komolyabb pszichés megbetegedések
  • várandósság (8-12 hét között, 13 héttől speciális kismama jóga végezhető)
  • szülés utáni első két hónap
  • nyílt seb, gennyedző bőrbetegség
  • halmozott számban jelen lévő betegségek
  • menstruáció esetén a hasat extrém módon feszítő/nyomó ászanát ne végezzünk, illetve a méh ne kerüljön a köldök fölé